Pavlova



Som min syster har surrat om Pavlova...
Så den här efterrätten gjorde jag på midsommarafton.



Recept:
6 st äggvitor
3 dl socker
1,5 msk maizenamjöl
1,5 tsk ättikssprit (12%)

1 burk lemon curd
5 dl grädde
1 låda jordgubbar
2 kiwi
Lite flagad mandel
Florsocker

(De här ska egentligen räcka till 6 personer, och visst, om man äter bara den här kanske, skulle säga att de är omöjligt för 6 personer att sätta i sig den här Pavlovan! Räcker utan tvekan till 15 personer.)

Ugnen på 140 grader.

Vispa äggvitorna till fast skum. Strö i sockret och vispa till ett blankt, fortfarande väldigt fast skum. Tillsätt maizenamjöl och ättikssprit, rör om väl.

Bred ut de skummet på ett mjölat bakplåtspapper, ska vara ungefär 3-5 cm högt.

Grädda i ugnen 1 timme och 15 minuter, stäng sedan av ugnen och låt tårtbotten stå kvar i flera timmar, den kan kallna i ugnen. Min stod nog 7-8 timmar i ugnen efter gräddningen var klar. Den ska vara frasig, precis som maräng ovanpå men ändå vara lite seg inuti.

Bred på ett tunt lager lemon curd, en burk räckte för mig. Om man nu inte vill göra egen, finns ju ett recep på de här på bloggen. Jag tycker den köpta varianten är rätt god så det fick bli så.

Vispa grädden och bre över, garnera med valfria bär/frukter, strö över lite flagad manden och pudra florsocker över alltihop.



Färdig att servera !!



Kommentarer från min far, men han är ju som han är då oxå ;)

"det var gott"
"är det lök i?"
" tycker det skär sig i munnen"
"du borde ha mindre avdedär"

(är lemon curd han försöker sätta ord på)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0