Älggryta

 
Stör mig fortfarande lite på mig själv då jag inte lägger upp recept på det jag tycker är gott.. Alltid måsta vara i mammas oorganiserade receptpärmar - ett mörker..
 
Här kommer det iaf
 
600 g älgkött (viltkött)
smör
1 msk mjöl
1 krm svartpeppar
1 tsk timjan
pressad saft av 1 apelsin
½ dl koncentrerad vinbärssaft
2 dl creme fraiche
2 msk koncentrerad kalvfond
1 msk soja
 
Skär köttet i bitar och bryn det, lägg över köttet i en gryta och tillsätt resten.
 
Låt sjuda ca 1 och ½ timme tills köttet känns mört.
 
Servera med klyftpotatis eller vad tusan som helst..
 
Nu gjorde jag dubbel sats av "såsen" för den är göttig :) Kokar ändå in en hel del i köttet..
 
 
Jag har kanske skrivit receptet här förr, vem vet :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0